Alina Sîrbu, partener la firma Arthur Hunt România, una dintre cele mai mari firme international de executive search, a acordat un interviu amplu pentru , în care ne-a vorbit despre particularităţile proiectelor de recrutare gestionate, despre dinamica onorariilor percepute de firma de recrutare, despre profilurile de candidaţi difcil de găsit pe piaţă şi despre problemele cu care se confruntă când recrutează candidaţi pentru poziţii din top management.
Alina Sîrbu, partener la firma Arthur Hunt România: Şi în prima jumătate a anului 2023, companiile apelează la serviciile de executive search preponderent pentru înlocuirea unor poziţii de management (71% dintre ele) şi 29% dintre ele – pentru poziţii nou create. Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, înlocuirea poziţiilor de management vine cu o schimbare semnificativă a profilului de leadership al candidatului căutat, fapt ce semnifică o agendă de schimbare.
2021 şi 2022 au fost anii cu cele mai multe poziţii noi (35%, respectiv 33% din total mandate) ca urmare a faptului că piaţa postpandemică a adus multe schimbări, forţând companiile să accelereze procesul de adaptare şi schimbare.
Chiar dacă cifrele arată o încetinire a ritmului de apariție a noilor poziții în organizații, ne așteptăm ca în perioada următoare organizațiile să continue să își adapteze structurile organizaționale, păstrându-și agilitatea cu care se adaptează la constrângerile și oportunitățile apărute în piață.
Poziţiile din vânzări îşi menţin o pondere importantă din poziţiile recrutate, întrucât existenţa unei cereri constante pentru oamenii de vânzari şi profilul dinamic al acestora stimulează procesul de migrare a candidaţilor între companii.
Alina Sîrbu: Serviciile de executive search presupun existența unor consultanți seniori, cu experiență și o bună înţelegere a companiilor și a pieței. Creşterea salariilor, cauzată în special de inflație, a determinat și în cazul nostru creşteri ale costurilor cu echipa de consultanți, care reprezintă în jur de 80% din costurile fixe. Cu toate acestea, strategia noastră a fost de a menține constant nivelul onorariilor pe care le practicăm, pentru ca serviciile noastre să poată fi accesate de o categorie mai largă de clienţi, chiar şi de cei care întâmpină presiuni bugetare.
În general, clienţii apelează la companiile de executive search în cazul unor profiluri dificile, greu de găsit pe piaţă, care necesită evaluări specifice, sau când poziția sau compania sunt mai puţin atractive pentru categoria de candidaţi targetaţi (vizaţi n. red. ). Acest lucru presupune un efort intens de căutare, de identificare a candidaţilor potriviți, de selectare şi de evaluare.
Alina Sîrbu: Politica noastră comercială prevede acordarea unor discounturi pentru acei clienți pentru care recrutăm poziții multiple, ca de exemplu recrutarea unei echipei manageriale.
Alina Sîrbu: În executive search există în permanență presiuni de scădere a onorariilor percepute, costurile de recrutare fiind, în general, destul de expuse tăierilor bugetare. În multe cazuri, companiile aleg soluții interne de recrutare care vin cu beneficiul unor costuri mai reduse, apelând la firmele de executive search atunci când soluția de recrutare internă nu funcționează și au nevoie de servicii și network-ul de candidați al firmelor de executive search.
Alina Sîrbu: Cel mai mare onorariu a fost pentru recrutarea unei poziții de CEO. Proiectul a durat 6 săptămâni până la ofertare, lista scurtă a fost de 6 candidați – identificați atât în România cât și în ţările din Europa de Est (Serbia, Cehia, Ungaria).
Alina Sîrbu: Cel mai mic onorariu a fost pentru o poziție de Regional Sales Manager pentru regiunea Constanța, pentru o companie din industria agricolă, proces care a durat 12 săptămâni. Candidații au fost cu dificultate identificați în Constanța și în județele limitrofe.
Alina Sîrbu: Salariile oferite încep de la 2.500 de euro net pentru poziții manageriale în vânzări sau în departamente de suport şi ajung până la 8.000 – 9.000 de euro pentru un CEO.
În general, pachetele de beneficii sunt similare de la o companie la alta și includ tichete de masă, servicii, asigurări medicale private, maşină, asigurări de viaţă, bonusuri de performanță şi, în unele cazuri, în special pentru poziţiile de CEO, acţiuni în cadrul companiei.
Alina Sîrbu: Din perspectiva candidaților, o provocare cu care ne confruntăm este menținerea interesului pentru schimbare atunci când ne confruntăm cu procesele decizionale interne greoaie care pot prelungi semnificativ procesul de recrutare. Din perspectiva companiilor, în unele cazuri este încadrarea în bugetul de salarii disponibil pentru poziții sau recrutarea de candidați în anumite județe unde există o piață de candidați autohtoni redusă și care implică relocare.
Alina Sîrbu: În procesul de recrutare a managerilor de top devine din ce în ce mai importantă calitatea interacţiunilor şi a experienţei oferite candidaţilor pe parcursul întregului proces, precum şi relevanţa misiunii pe care poziţia pe care candidează le-o oferă. Un alt aspect – cheie a devenit relația de încredere şi transparenţă cu consultantul, candidatul având nevoie să cunoască întregul context al companiei, planurile de viitor, dar şi principalele obstacolele şi provocările, şi să se simtă consiliat pe întregul proces.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.economica.net).