Context
Guvernul a propus printr-un proiect de OUG, lansat în transparenţă decizională în luna ianuarie 2023, diminuarea bazei maxime de calcul al indemnizaţiei de maternitate la trei salarii minime brute pe ţară, de la 12 salarii minime brute, cât e în prezent, în cazul persoanelor fizice care se asigură opţional pentru concedii şi indemnizații de maternitate.
Executivul a adoptat OUG nr. 21/2023 din care a eliminat însă prevederile referitoare la schimbarea bazei maxime de calcul al indemnizaţiei de maternitate pentru oamenii care se asigură opţional.
Oficialii CNAS au răspuns pentru Economica.net că „prevederile eliminate din proiect vor constitui obiectul unui proiect de reglementare separat”.
Ce prevede noul proiect de OUG, aflat în dezbatere publică din 7 februarie
De ce se schimbă legea: în 2023, persoanele asigurate opţional plătesc 360 de lei pe lună, vreme de şase luni, şi primesc, în schimb, din FNUASS, indemnizaţie brută de 30.600 de lei lunar, timp de patru luni.
De obicei, persoanele fără venituri sau care au doar venituri extrasalariale se asigură pentru concedii și indemnizaţii doar pentru perioada necesară îndeplinirii stagiului de asigurare, respectiv şase luni, pentru care plătesc o contribuţie în cotă de 1% la venitul maxim (de 12 salarii minime), ceea ce înseamnă că pentru o lună contribuția datorată este de 360 lei în anul 2023, iar indemnizaţia brută lunară care se suportă din FNUASS pentru aceste persoane este în valoare de 30.600 lei în 2023 (85% din 12 salarii minime), în contextul creşterii salariului minim brut la 3.000 de lei, reiese din Nota de fundamentare a proiectului de act normativ, consultat de
- Pentru această din urmă situaţie, pentru concedii de maternitate se asigură prin plata unui procent de 1% calculat la o bază de calcul de 12 salarii minime brute lunare, timp de 6 luni (360 lei pe lună), pentru care din bugetul FNUASS se plăteşte o indemnizație lunară, pentru o perioadă de 126 de zile (4 luni), calculată ca procent de 85% din media veniturilor declarate. Astfel, pentru cele 126 de zile de concediu de maternitate persoana asigurată opţional primeşte de la Casa de Asigurări de Sănătate o indemnizaţie brută lunară de 30.600 de lei (36.000 lei ori 85%), vreme de patru luni, adică, în total, 122.400 lei, explică guvernul în proiectul de act normativ, consultat de
„În aceste condiții, se impune reglementarea în mod nediscriminatoriu a unor măsuri care să conducă la echilibrarea între veniturile alocate bugetului FNUASS și costurile reale suportate de fond pentru plata indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate, în sensul stabilirii bazei maxime de calcul al indemnizațiilor de maternitate de la 12 salarii minime brute pe țară lunar, la 3 salarii minime brute pe țară lunar, în cazul persoanelor fizice care se asigură opțional pentru concedii și indemnizații de maternitate, nivel existent în prezent pentru toate celelalte tipuri de concedii medicale, respectiv incapacitate temporară de muncă, recuperarea capacității de muncă, îngrijirea copilului bolnav, risc maternal. Reglementarea are în vedere aplicarea unei reglementări unitare și echitabile în ceea ce privește stabilirea și plata indemnizațiilor de maternitate pentru femei, indiferent de statutul acestora, respectiv salariate sau care se asigură opțional”, argumentează guvernul în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Citeşte şi:
La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(3) Dreptul la concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (2) este condiționat de plata unei contribuții pentru asigurarea pentru concedii și indemnizații în cota de 1%, aplicată asupra venitului lunar înscris în contractul de asigurare, potrivit art. 5 alin. (1), care se face venit la bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS).
- spune că se pot asigura în sistemul de asigurări sociale de sănătate, pentru a beneficia de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, persoanele fizice, altele decât cele prevăzute la alin. (1), pe bază de contract de asigurare pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate.
La articolul 5, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Cota de contribuție prevăzută la art. 3 alin. (3) se datorează și se achită de către persoanele prevăzute la articolul 1 alineatul (2) pentru un venit stabilit potrivit alin. (1^1).”
La articolul 5, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:
(1^1) Venitul prevăzut la alin. (1) este venitul lunar sau, după caz, media lunară a venitului înscris în declarația fiscală depusă în vederea plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, potrivit art. 170 alin. (1), art. 174 alin. (5) și (6) și art. 180 alin. (2) și (3) din Codul fiscal, care nu poate fi mai mic decât valoarea unui salariu de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit potrivit legii .
(1^2) Metodologia de calcul privind determinarea mediei lunare a venitului înscris în declarația fiscală depusă în vederea plății contribuției de asigurări sociale de sănătate se stabilește prin normele de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.
La articolul 10, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
(3) Pentru persoanele prevăzute la articolul 1 alineatul (2), baza de calcul al indemnizațiilor prevăzute la art. 2 se determină ca medie a veniturilor asigurate, înscrise în contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, .
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.economica.net).