♦ Anul acesta, start-up-ul şi-a propus să ajungă la venituri anuale recurente de circa 2 mil. de euro, dublu faţă de 2024 ♦ Rayscape aşteaptă să primească aprobarea FDA pentru a putea începe să vândă şi pe piaţa din SUA cele două produse AI ale sale pentru zona de radiologie.
Start-up-ul românesc Rayscape, specializat în dezvoltarea de algoritmi de inteligenţă artificială pentru interpretarea imaginilor medicale, are în plan să atragă o nouă rundă de finanţare anul acesta în valoare de 3 milioane de euro. Banii vor fi folosiţi pentru scalarea pe pieţele din vest şi pentru dezvoltarea de noi algoritmi care să poată analiza toate zonele corpului în imagistica medicală, nu doar plămânii, ca în prezent. În decurs de circa şase ani, Rayscape a atras în total investiţii de 2 mil. euro, iar în 2024 a reuşit să ajungă la venituri anuale recurente de aproape un milion de euro, 30% din acestea provenind din afara României. La ora actuală, Rayscape este prezent în ţări precum Polonia, Germania, Grecia, Turcia şi Slovacia.
„Anul trecut am avut o rundă cu o parte dintre investitorii iniţiali şi cei de la Fortech care au intrat şi ei ca şi investitori în Rayscape. Şi anul acesta vrem să ridicăm o finanţare nouă, de 3 milioane de euro. Ţinta noastră cu această finanţare pe care încercăm să o ridicăm este să scalăm mai agresiv în vest şi să dezvoltăm produsul nou şi pentru alte zone scanate de computerul tomograf, nu doar plămânii“, a spus Ştefan Iarca, CEO şi cofondator al Rayscape, în cadrul emisiunii ZF IT Generation.
Start-up-ul a dezvoltat până acum două produse distincte bazate pe inteligenţă artificială – unul pentru radiografii şi altul pentru computer tomograf (CT). „Sunt două use-case-uri diferite şi sunt două puncte diferite pe care le urmărim. Radiografiile sunt foarte mult despre urgenţe, triaj, prioritizare, pe când CT-urile sunt mai mult despre zona oncologică, de follow-up“, a explicat el.
Recent, echipa Rayscape a implementat şi o nouă funcţionalitate pentru algoritmul de CT care permite compararea automată a două investigaţii succesive: „La începutul anului trecut am făcut disponibilă o versiune a algoritmului. Dacă un pacient are două CT-uri, aşa cum se întâmplă în cazul unei părţi importante dintre pacienţii oncologici, algoritmul nostru va putea să sincronizeze cele două CT-uri, chiar dacă ele nu sunt perfect aliniate natural, le va alinia de la sine, va identifica nodulii pe fiecare dintre aceste două CT-uri, îi va măsura şi va arăta direct procentajul de creştere, de scădere, care noduli sunt noi, care noduli au dispărut cu totul ş.a.m.d.“
În prezent, compania lucrează la extinderea capabilităţilor algoritmului de CT pentru a putea analiza toate zonele corpului: „Interesul nostru este să ducem compania într-o zonă oncologică generală şi algoritmii pe care îi avem acum în dezvoltare pentru următorii ani sunt în direcţia aceasta oncologică generală. La finalul zilei, vrem să putem acoperi toate zonele importante sau majore ale corpului din punct de vedere al analizei computer tomograf“, a precizat Iarca, adăugând că primele versiuni ale acestor noi algoritmi sunt aşteptate la începutul anului viitor: „Noi sperăm că dacă lucrurile merg aşa cum le-am plănuit la anul să fie gata, chiar dacă algoritmul nu va fi la o acurateţe atât de mare cum va fi într-o versiune finală. La anul vom avea practic un prototip end-to-end.“
Modelul de business al Rayscape este preponderent de tip SaaS (software as a service), cu abonamente care costă în medie 20.000 de euro anual. Compania lucrează atât cu spitale de stat, cât şi private. „Suntem în mai multe spitale judeţene. În Bucureşti, lucrăm cu Institutul Marius Nasta, Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Universitar Bucureşti, acestea fiind câteva dintre spitale mai mari în care suntem prezenţi. Şi pe zona privată lucrăm cu cam toţi jucătorii mari din momentul de faţă“, a menţionat cofondatorul şi CEO-ul Rayscape.
După ce s-a concentrat anul trecut pe pieţele din Polonia şi Germania, Rayscape vizează acum şi intrarea pe piaţa din Marea Britanie, care „pare să aibă tot mai mult interes pentru zona de AI şi tot mai multe fonduri pentru zona de AI, mai ales pentru radiografii.“ Totodată, start-up-ul este şi în proces de obţinere a aprobării FDA pentru piaţa din SUA, unde are deja două implementări pilot orientate spre cercetare.
Pentru 2025, compania ţinteşte dublarea veniturilor. „Ţinta noastră de start-up este că ne dublăm. Acum unde o să picăm rămâne de văzut, dar asta ne dorim cu siguranţă“, a precizat CEO-ul Rayscape.
(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src=”//connect.facebook.net/ro_RO/sdk.js#xfbml=1&version=v3.0&appId=914098993125481″;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).

