♦ „Împreună cu Orange Business am început să avem întâlniri regionale cu companiile, în care discutăm deschis despre ce înseamnă un proces de digitalizare, care sunt componentele, cum să se pregătească, cum să-şi formeze echipele“.
Digitalizarea reprezintă o investiţie majoră pentru companii şi deşi este promovată intens ca soluţie pentru diferenţiere şi progres, multe organizaţii ezită să demareze aceste proiecte, fie din lipsă de cunoştinţe, fie din cauza contextului economic şi politic incert.
Iar o problemă fundamentală în abordarea bugetelor pentru digitalizare este lipsa de pregătire a companiilor pentru acest tip de investiţii.
„Companiile nu ştiu să-şi calibreze bugetele destinate transformării digitale. Şi spun asta pentru că nu se pregătesc de o investiţie în digitalizare cum se pregătesc de alte investiţii. Când vorbim despre un sediu, despre un punct de vânzare, despre un depozit, pare că managerii ştiu mult mai bine să facă lucrul acesta. Ştiu să se ducă la un proiectant, ştiu să discute cu el tema de proiect, ştiu să dezvolte tema respectivă de proiect, să aibă diverse variante ale proiectului. Dar când vorbim de digitalizare, sar direct la constructor şi trec peste etapa de analiză, de definire a temei de proiect, de analiză cu specialişti şi proiectanţi de soluţii şi sisteme informatice care să-i ajute să-şi calibreze şi să-şi configureze bine arhitectura de soluţii de digitalizare şi implicit şi bugetele care rezultă după o astfel de proiectare,“ a declarat în cadrul emisiunii ZF Tech Day Dorin Andreica, managing director al SoftNet Consulting.
Conform Raportului Uniunii Europene „Digital Decade“ 2024 pentru România, doar 26,8% dintre IMM-urile româneşti folosesc un minim de tehnologii digitale în activitatea lor (nivel de bază de intensitate digitală), faţă de media UE de 57,7%. Acest indicator arată câte companii utilizează cel puţin 4 tehnologii digitale esenţiale precum software de management, comerţ electronic sau cloud computing.
„Digitalizarea unei companii este o investiţie reală majoră şi din acest motiv practic implicaţiile procesului de digitalizare sunt destul de ample. Şi cum contextul politic şi economic în momentul de faţă este cum este, companiile se uită la a investi cu foarte mare atenţie. Deşi toată lumea vehiculează utilitatea şi suportul transformării digitale în diferenţierea companiilor şi în progresul lor şi dezvoltarea lor, totuşi se pare că această transformare digitală este stopată de multe companii“, a adăugat Andreica.
Una dintre problemele majore în piaţă este abundenţa de informaţii contradictorii despre digitalizare, ceea ce creează mai degrabă confuzie decât claritate pentru manageri şi antreprenori.
„Se pare că toată promovarea publică cu privire la digitalizare, odată cu pandemia şi perioada de după pandemie a adus foarte multă informaţie în spaţiul public şi mai degrabă a creat o confuzie în mediul economic decât o clarificare şi un ajutor real pentru antreprenori şi pentru manageri. Toată lumea acum oferă soluţii de digitalizare, toată lumea vorbeşte de AI, toată lumea are soluţii magice. Realitatea este că în momentul în care vrei să le pui în practică, lucrurile nu mai stau la fel.“
Dorin Andreica a subliniat că această abundenţă de informaţii amplifică reticenţa managerilor de a investi în digitalizare, pentru că nu ştiu care sunt datele valide şi pe ce soluţii să mizeze.
„Ei nu mai ştiu de fapt care este informaţia validă, reală, să parieze pe un software sau pe o soluţie tradiţională validată sau să încerce marea cu degetul şi să investească în soluţii inovatoare netestate de către nimeni. Şi atunci toată lumea din aceste considerente încă stă şi aşteaptă să vadă cum se vor sedimenta lucrurile în ceea ce priveşte soluţiile acestea inovatoare.“
Un alt obstacol semnificativ este faptul că foarte puţine companii au un departament IT dedicat care să se ocupe de procesele de business şi aplicaţiile de business, nu doar de infrastructură şi securitate.
„În momentul de faţă, această avalanşă de informaţii cu privire la digitalizare îi blochează practic pe mulţi manageri, pentru că nu au suficiente informaţii şi nu ştiu de unde să apuce procesul de digitalizare. Foarte puţine companii în momentul de faţă mai au un departament de IT. Dacă l-au avut, el este mai degrabă focusat pe ceea ce înseamnă infrastructură şi poate securitate. Procesele de business şi aplicaţiile de business nu intră de obicei în aria lor de interes şi de sarcinile de serviciu.“
Referitor la teama de schimbare ca barieră în calea digitalizării, Dorin Andreica a explicat că procesul de transformare digitală presupune de multe ori regândirea completă a fluxurilor de lucru.
„Procesul de transformare digitală de multe ori practic presupune reluarea unor fluxuri de la zero. Ar trebui de multe ori să gândeşti absolut de la zero ce înseamnă digitalizarea unui proces, pentru că tehnologiile îţi oferă acest lucru. Ai facilităţi de colectare de date în timp real prin sisteme IoT, ai facilităţi de colectare de date prin integrări cu orice sistem prin facilităţi API. Mai vorbim de partea de RPA, roboţi care în momentul de faţă şi ei susţin procesul ăsta de interconectare. Tu într-un proces de transformare digitală ai şansa să o iei de la zero. Doar că mulţi dintre noi nu mai suntem pregătiţi mental să o reluăm de la zero. Ştii că lucrurile au mers aşa, au fost bine, te-ai dezvoltat, fluxurile au mers, procesele din organizaţie au dat roade, dar acum parcă nu ai risca totul pe cartea transformării“, a punctat Andreica.
SoftNet Consulting, care activează de 25 de ani în piaţa de IT din România, şi-a adaptat poziţionarea pentru a răspunde acestor nevoi ale pieţei.
„SoftNet Consulting s-a poziţionat ca şi un integrator de soluţii. Evident că la început şi noi ne-am identificat cu produsele din portofoliul nostru şi pe măsură ce piaţa s-a dezvoltat, noi ne-am maturizat. Am încercat să gândim tot mai mult ca şi un integrator şi ca şi un consultant, ca şi un specialist în ceea ce înseamnă procesul de transformare digitală.“
Pentru a sprijini piaţa, compania a lansat două iniţiative importante: întâlniri regionale cu companiile în parteneriat cu Orange Business şi un bootcamp dedicat persoanelor decidente din companii.
„Avem două iniţiative în acest sens. Una împreună cu Orange Business alături de care am început să avem întâlniri regionale cu mediul economic, în care discutăm deschis cu ei despre ce înseamnă un proces de digitalizare, care sunt componentele ei, cum să se pregătească, cum să-şi formeze echipele. Pe de altă parte, SoftNet Consulting a lansat în acest an un nou serviciu. Practic, în luna aprilie vom avea primul bootcamp în care ne vom întâlni cu persoane decidente din companii şi o să disecăm cu ei tot ce înseamnă procesul de digitalizare al companiilor lor în întâlniri de două-trei zile concentrate şi focusate pe ceea ce înseamnă procesul de digitalizare.“
În ceea ce priveşte obiectivele de business pentru 2025, Andreica rămâne optimist, în ciuda contextului economic incert.
„În anul 2025, planul nostru este să avem o creştere cu 2 cifre. Ne vom bucura de orice procent care depăşeşte 10% din punctul nostru de vedere. Cred că pe măsura în care proiectele de digitalizare vor fi aprobate, lucrurile pot să evolueze într-un mod şi mai optimist. Noi n-am avut niciun an în care să ne propunem o creştere sub 10%, deci păstrăm trendul pentru anul ăsta.“
În 2023 compania a raportat la Finanţe afaceri de 13,5 mil. lei, cu un profit net de 0,3 mil. lei şi un număr mediu de 33 de angajaţi.
Referitor la inteligenţa artificială, un subiect fierbinte în industria IT, Dorin Andreica consideră că este mai degrabă un subiect general decât unul practic pentru majoritatea companiilor, în afara proceselor de marketing.
„Mai degrabă este un subiect general decât unul practic, pentru că în realitate şi noi am văzut puţine proiecte practice în care AI-ul să aducă o productivitate semnificativă dincolo de ceea ce înseamnă procesele legate de marketing. Aici când vorbim de procese de business, încă sunt puţine aplicaţii practice în care AI-ul să-şi fi spus cuvântul.“
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).

