În urma ofertei publice iniţiale de mare succes a retailerului polonez de proximitate Zabka la Bursa din Varşovia în octombrie, a patra cea mai mare ofertă din Europa până în prezent în acest an, retailerul alimentar croat Studenac are în vedere o ofertă publică iniţială şi listarea ulterioară pe bursele din Varşovia şi Zagreb pentru a facilita continuarea creşterii prin consolidarea profilului, a recunoaşterii mărcii şi a credibilităţii companiei, scrie. „Sunt încrezător că modelul de afaceri dovedit al Studenac, confirmat de performanţa financiară solidă cu o creştere semnificativă a veniturilor şi de realizările sale din ultimii ani, ar trebui să atragă interesul potenţialilor investitori”, a declarat directorul general al companiei, Michal Senczuk, citat de Emerging Europe. De la achiziţionarea sa de către Enterprise Investors în 2018, Studenac a înregistrat mai mult decât o triplare a numărului de magazine din reţea, ajungând la peste 1.400 de locaţii până la sfârşitul lunii septembrie 2024. „Ne-am dezvoltat de la un lanţ regional de succes în Dalmaţia la acoperirea întregii Croaţii, devenind cel mai mare retailer alimentar din ţară după numărul de magazine, iar anul acesta am făcut primul pas în expansiunea noastră internaţională prin intrarea în ţara vecină Slovenia”, a adăugat Senczuk. Conducerea firmei consideră că formatul magazinelor Studenac este potrivit pentru extinderea pe pieţele externe.În 2024, aceasta a intrat în Slovenia prin achiziţia Kea, oferindu-i un punct de sprijin pe piaţa slovenă de produse alimentare în valoare de 5,9 miliarde de euro (pe baza datelor din 2023 incluse în analiza OC&C). Studenac intenţionează să îşi continue creşterea organică prin deschiderea de noi magazine şi să îşi continue strategia dovedită de consolidare a pieţei prin achiziţionarea altor jucători din Croaţia şi Slovenia, pentru a ajunge la 3.400 de magazine până la sfârşitul anului 2028.
„Intenţionăm să folosim încasările din emisiunea de acţiuni noi pentru a finanţa această creştere dinamică şi pentru a consolida profilul financiar al companiei”, a declarat Senczuk, confirmând că Studenac se aşteaptă să strângă aproximativ 80 de milioane de euro în ofertă. Fondată în 1991, Studenac operează magazine de proximitate, ceea ce înseamnă că punctele sale de vânzare sunt amplasate strategic aproape de clienţi şi adaptate nevoilor specifice ale comunităţii din jur şi condiţiilor locale (cum ar fi modelele de trafic, turismul). Studenac operează în principal în sectorul croat al băcăniilor, care are o piaţă totală adresabilă de 10,2 miliarde de euro (până în 2023), a crescut cu un CAGR de 5,5% din 2018 până în 2023 şi are un CAGR proiectat de 4,8% în următorii cinci ani, potrivit unei analize realizate de consultanţa de strategie OC&C. Potrivit OC&C, cota de piaţă a Studenac în Croaţia în 2023 a fost de 6,6% pe baza veniturilor totale, o creştere de 4,1 puncte procentuale faţă de 2018. În primele opt luni ale anului 2024, Studenac a generat venituri din vânzări consolidate de 556,5 milioane de euro, în creştere cu 19,7% faţă de anul precedent. Veniturile din vânzări au crescut de la 309,5 milioane de euro în 2021 la 668,1 milioane de euro în 2023, reprezentând un CAGR de 46,9%. În aceeaşi perioadă, EBITDA ajustată a crescut de la 31,3 milioane de euro la 65,9 milioane de euro, adică un CAGR de 45,1%.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).