♦ În fiecare marţi, de la ora 16:00, antreprenorii şi executivii din Bănie vin să povestească în emisiunea „Craiova, oraş de business şi centru cultural“ despre cum s-au dezvoltat urbea şi zona în ultima perioadă, dar şi despre ce mai e de făcut pentru o creştere armonioasă.
Familia lui Marinel Bejan a intrat în antreprenoriat, în industria de cofetărie, acum mai bine de două decenii, în momentul în care mama sa a deschis o primă unitate. A urmat apoi inaugurarea altor două cofetării, dezvoltarea unui laborator mai mare şi intrarea în două nişe noi – ciocolaterie şi gelaterie. Iar planurile antreprenorilor nu se opresc aici, nici în zona de laborator, nici în cea de retail.
„Noi suntem pe piaţă încă din 2002, anul acesta am împlinit 22 de ani, şi ne ocupăm de tot ceea ce înseamnă dulce. Avem activităţi de cofetărie, ciocolaterie şi gelaterie. Mama mea a fost cea care a avut pregătirea şi calificarea necesare pentru acest domeniu“, spune Marinel Bejan, acţionar al Damarin. Mama sa a lucrat anterior într-o altă cofetărie, iar decizia de a-şi deschide propria afacere a fost luată extrem de repede. „Mama nu şi-a dorit să urmez aceeaşi carieră, pentru că viaţa de cofetar e dificilă. Însă, eu am crescut practic în cofetărie şi, încet-încet, mi-a plăcut şi am decis să mă implic tot mai mult.“
Dincolo de disciplina şi determinarea necesare, în acest sector ai nevoie şi de o înclinaţie către această meserie, explică antreprenorul.
Care e povestea?
„Am pornit la drum cu o cofetărie clasică. Apoi, am mai deschis încă un punct de lucru, ulterior un al treilea, unde ne-am şi mutat laboratorul dat fiind că aveam un spaţiu mai mare.“
A venit mai târziu şi dezvoltarea în online, pentru produse de ciocolată şi derivate din ciocolată. E vorba de produse care pot fi trimise prin curier în toată ţara. Totodată, evenimentele corporate şi private fac parte din portofoliul Damarin încă din primii primii ani de existenţă şi reprezintă un segment destul de important din business.
În totalul vânzărilor, îngheţata, fiind un produs sezonier, contribuie cu aproape 10%. Ciocolata, anul trecut, a avut o cotă de circa 20% din business, restul fiind cofetăria.
„În prezent, am demarat mutarea laboratorului de ciocolaterie într-un spaţiu mai mare şi adecvat acestui domeniu. Lucrurile încep să se mişte din ce în ce mai bine. Momentan deservim doar zona noastră pentru că nu avem capacitatea de producţie pusă la punct. O să mai dureze câteva luni până când o să ne mutăm în spaţiul nou. Acesta o să fie utilat şi dezvoltat corespunzător, aşadar anul viitor, la începutul toamnei, o să ne vedem şi prin alte locaţii.“
Pentru un business la început, echiparea minimă pentru un laborator costă între 50.000 şi 70.000 de euro.
„Noi, pentru cel nou, aveam bugetat undeva la 300.000 de euro, dar cred că la finalul proiectului o să depăşim 500.000 de euro. O să fim gata în primele luni ale anului 2025.“
Cel mai bun moment
Pandemia a unul dintre momentele dificile ale acestui business. Pe de altă parte, 2024 este printre cele mai bune.
„Am reuşit să accesăm granturi guvernamentale pentru a achiziţiona noul spaţiu. Mai avem încă un proiect care este în aşteptare, şi anume Femei antreprenor. Grantul este pentru laboratorul de ciocolată, iar cu proiectul de la Femei antreprenor o să cumpărăm echipamente de toţi banii.“
Şi în termeni de business anul acesta se conturează a fi unul bun, după un 2023 în care vânzările au ajuns la 5,8 mil. lei, plus 13,7%.
„Cei mai mulţi clienţi de-ai noştri provin din clasa de mijloc, au între 25 şi 45 de ani, e vorba de regulă de membri ai unor familii tinere.“ Oamenii sunt atenţi la ce cumpără, la ingrediente, dar şi la preţ. Totuşi, sunt dispuşi să plătească un preţ mai mare pentru o calitate foarte bună, spune Marinel Bejan. El a fost prezent în cadrul emisiunii „Craiova, oraş de business şi centru cultural“, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania.
„O prăjitură de 100 de grame la noi costă circa 20 de lei. Apropo de preţuri, în ultimul an am primit mai multe şocuri, de la creşterea de TVA, la inflaţia pe care o tot vedem de câţiva ani.“
În continuare mai vin scumpiri de la furnizori, iar cea mai mare creştere de preţ a fost la ciocolată. Practic, s-a dublat preţul de la începutul anului.
„Şi lactatele au început să se scumpească uşor-uşor, sunt cu 50% mai scumpe decât în primăvară. Asta înseamnă că vedem majorări de preţuri şi în cofetărie. E o situaţie destul de delicată şi avem de ales între a produce mai puţin şi a păstra calitatea sau a produce la fel şi a mai reduce din calitate. Putem să înlocuim unele ingrediente, cum ar fi ciocolata. Putem să facem alte reţete unde să o înlocuim cu fructe, spre exemplu. Noi nu depindem de rezvânzători, de distribuitori, ne adresăm clientului final, iar decizia a fost să păstrăm calitatea.“
Pe cont propriu
Scumpirile nu au schimbat radical comportamentul consumatorilor însă. Nu a scăzut volumul vânzărilor.
„Pentru noi, anul acesta a fost mai bun decât 2023 din perspectiva vânzărilor. Din punctul de vedere al eforturile noastre, a fost un pic mai stresant.“
Marinel Bejan mai spune că, în acest moment, decizia familiei este de a nu intra în marele retail. Compania a avut o colaborare la începuturile existenţei sale cu un supermarket, iar aceasta a durat câţiva ani.
„Între timp, lucrurile s-au schimbat şi noi ne dorim altceva. Ne dorim să fim mai creativi, să schimbăm destul de des produsele. Ne dorim să avem calitate, iar produsul pe care un client îl cumpără de la noi trebuie să fie în permanenţă acelaşi.“ În schimb, dacă ajunge la un supermarket, de multe ori acesta se degradează sau nu-şi mai păstrează aceleaşi calităţi, explică el. Un alt motiv şi foarte important este accesul destul de greoi în supermarket, adaugă antreprenorul.
„Nu ne dorim ca produsul nostru să ajungă foarte scump la raft pentru că nu s-ar vinde, iar în supermarketuri trebuie să achiţi destul de multe taxe. E un model de business diferit. Am avut cerere din partea unui lanţ de supermarketuri pentru o colaborare, însă am refuzat.“
Doar la cofetărie, Damarin are peste 30 de produse în portofoliu. Pe zona de gelaterie nu sunt mai mult de 10 sortimente, iar la bomboane sunt peste 20 de feluri.
„Nu avem un portofoliu fix, în fiecare sezon vin cu reţete noi şi produse noi. Clienţii, în mare parte, merg pe recomandările noastre şi sunt deschişi la noutăţi. Într-o zi normală avem 150-200 de clienţi. Cei fideli vin o dată, de două ori pe săptămână, majoritatea în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică.“
O altă ţară
Damarin are astăzi 40 de angajaţi şi mai e loc de creştere, doar că e greu să găseşti oameni calificaţi, motiv pentru care mulţi sunt formaţi la locul de muncă.
„Pasiunea şi făcutul prăjiturilor acasă reprezintă un lucru total diferit faţă de ceea ce se întâmplă într-un laborator de cofetărie. La noi, lucrurile sunt stricte, la fel şi reţetele şi felul în care trebuie să gestionăm şi mărfurile, şi stocurile.“
Diferit e şi ce se întâmplă acum în business şi ce se întâmpla acum 20 de ani.
„Practic, în urmă cu 20 de ani trăiam în altă ţară. Nu eram parte din Uniunea Europeană, puterea de cumpărare era foarte jos, mentalitatea oamenilor era diferită. Consider că ţara noastră a crescut enorm odată cu intrarea UE, oamenii au avut posibilitatea să călătorească, să vadă lucruri noi, să se dezvolte din punct de vedere profesional şi implicit şi material. Uşor-uşor, puterea noastră de cumpărare se apropie de media Uniunii Europene.“
În acest context, ce urmează?
„Discutăm în familie pentru a veni pe piaţa din Bucureşti cu produsele din ciocolată şi cu gelateria, poate şi câteva articole premium de cofetărie. În acest moment, pe piaţa din Craiova nu mai avem foarte mult loc de creştere, de aceea ne gândim şi la alte oraşe. O să ne extindem direct, nu prin parteneri“, conchide antreprenorul.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).