Brandul polonez autohton Whisbear, care produce jucării care ajută copiii să adoarmă, a intrat în faliment. Compania nu mai poate face faţă costurilor în creştere şi unei puternice crize demografice, scrie Warsaw Voice. Jucăriile brandului ar putea dispărea în scurt timp de pe rafturile magazinelor. Compania s-a lansat în 2014 şi a câştigat rapid popularitate datorită jucăriilor sale inovatoare. Acum însă, compania este în pragul colapsului. Curtea districtuală din Varşovia a emis o decizie de lansare a procedurilor de faliment împotriva Whisbear.
Compania întâmpină probleme grave de mai mulţi ani. Mai întâi, pandemia de coronavirus şi mai apoi războiul din Ucraina au adus creşteri semnificative de costuri, cât şi o cerere în scădere de jucării. Whisbear a încercat să-şi diminueze costurile de producţie prin redirecţionarea unor comenzi către China, însă nici acest lucru nu a ajutat. Compania a suferit cea mai dramatică lovitură din cauza crizei demografice din Polonia, criză care afectează întreaga industrie a jucăriilor. Potrivit ultimelor date publicate de biroul naţional de statistică, 252.000 de copii s-au născut în 2024, cu 22.500 mai puţini decât cu un an în urmă. Numărul locuitorilor permanenţi din Polonia a scăzut cu 147.000 într-un an. Producătorii polonezi de jucării avertizează de asemenea că sunt sufocaţi de valul de importuri ieftine din China, dar şi de reglementările UE. Piaţa poloneză, asemenea multor alte pieţe din Europa, este copleşită de milioane de livrări low-cost din China. Multe dintre aceste produse sunt vândute la preţuri de dumping, semnificativ sub valoarea de piaţă, iar companiilor locale le este dificil să concureze. Mai rău, aceste importuri vin adesea fără certificări adecvate privind siguranţa.
Producătorii polonezi de jucării sunt în special vulnerabili în faţa acestui trend. Industria poloneză este îngrijorată de asemenea de o serie de noi reglementări pe care UE se gândeşte să le pună în practică. Acestea, menite să sporească siguranţa jucăriilor, sunt văzute de mulţi din industria poloneză a jucăriilor ca fiind prea împovărătoare şi contraproductive. În Cehia, producătorii locali de jucării, jocuri de societate şit ruse de construcţie au decis să îşi unească forţele pentru a aborda pieţele interne, potrivit info.cz. Figurine din lemn, legendarul kit de construcţie tehnică Merkur sau păpuşile textile Spejbl şi Hurvinek nu sunt singurele produse incluse în portfoliul companiilor autohtone care au decis să-şi unească forţele într-un grup de export numit Alianţa pentru export de jucării din Cehia. Acestea sunt în mare parte companii consecrate cu o istorie îndelungată. În 2023, UE a fost importator net de jucării din restul lumii, cu jucării de 6,5 miliarde de euro importate din ţări extra-UE (-2 miliarde de euro faţă de 2022), în timp ce exporturile extra-UE au totalizat 2,3 miliarde de euro (-0,2 miliarde de euro). China a fost cel mai mare furnizor de jucării pentru UE, cu 80% din importurile blocului.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).