Ciprian Hostiuc îşi aminteşte că, din copilărie, îi plăcea să-şi ajute mama şi bunica în bucătărie, iar această pasiune s-a reactivat în timp. Deşi a fost sportiv, după ce şi-a încheiat cariera, a început să lucreze alături de mama sa şi au deschis împreună un business în producţia de dulciuri, specializându-se practic, direct în laborator, fără cursuri de formare. Consideră că rezultatele vin prin curaj, perseverenţă şi încredere, iar după trei ani de activitate speră că în 2025 va ajunge la o cifră de afaceri de 1 milion de lei. „Am deschis businessul împreună cu mama mea la sfârşitul anului 2022. Ne-a determinat în special pasiunea pentru dulciuri. Totul a început în pandemie, când mama nu avea un loc de muncă, şi a început să facă prăjituri la noi de acasă. Am început să mă promovez produsele, iar cererea a crescut destul de mult şi am înţeles că trebuie să o tratăm mai serios. Ne-am făcut laborator, l-am autorizat şi am început activitatea“, a povestit Ciprian Hostiuc, cofondator al Sweet by Lăcri, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Sweet by Lăcri produce acum prăjituri în localitatea Ipoteşti din judeţul Suceava şi se concentrează pe produse din reţete vechi, reactualizate, precum cornuleţe, ciocolată de casă, cozonaci, dar face şi amandine şi torturi. „Încercăm să folosim ingrediente cât mai simple şi cât mai calitative. Ne concentrăm pe o bază solidă de materii prime şi achiziţionăm multe dintre acestea pe plan local. Folosim foarte multe fructe de pădure de la producătorii locali. Lactatele, untul şi ouăle, provin din zona noastră, de la aproximativ o oră distanţă. Făina provine de la o moară din zonă. Ne dorim să avem produse cât mai proaspete şi cu ingrediente româneşti. Folosim şi ciocolată veritabilă, care nu se găseşte pe piaţa din România“, a explicat Ciprian Hostiuc. Torturile pentru aniversări şi evenimente de familie sunt cele mai cerute, iar mama este cunoscută în zonă pentru cozonacul său, preparat după o reţetă tradiţională de 20 de ani, frământat manual. Acum, doreşte să acrediteze mai multe produse din portofoliu ca fiind tradiţionale, inclusiv cozonacul. Însă, deşi sunt cereri pentru torturi, el menţionează că se confruntă cu provocări aproape în fiecare săptămână. Fiecare tort trebuie să fie special, indiferent că este pentru o nuntă, botez sau aniversarea unui copil. În ultima perioadă, a observat o tendinţă de a comanda torturi mai puţin dulci, cu un conţinut mai scăzut de zahăr, alegând torturi cu fructe. O altă tendiţă sunt torturile personalizate, iar desenele animate sau filmele de animaţie influenţează foarte mult alegerile copiilor. Pe de altă parte, a menţionat că au avut câteva oportunităţi, dar producţia nu este la un nivel ridicat. Lucrează alături de mama sa, iar dificultăţile sunt mari, deoarece produsele, fără conservanţi sau aditivi, au un termen scurt de valabilitate, ceea ce reprezintă un dezavantaj. Au avut posibilitate să intre în reţele de magazine dar termenul de valabilitate şi producţia în cantităţi mici au împiedicat realizarea lor. În plus, el a spus că în comunitate s-a deschis un supermarket şi a observat că preţurile prăjiturilor sunt aproape la jumătate faţă de ale lor, dar produsele nu au etichete curate. Însă, oamenii, din cauza veniturilor, aleg produse mai ieftine. Există şi o mică parte de consumatori care preferă produsele cu etichetă curată şi aleg să plătească mai mult pentru un produs natural, local, chiar dacă îl consumă într-o cantitate mai mică. Concurenţa este mare, dar a menţionat că se diferenţiază prin etichete curate şi produse locale, naturale, fără aditivi sau conservanţi complicaţi, folosind doar fructe şi lactate proaspete. „Piaţa prăjiturilor din zona noastră s-a modificat faţă de când am început noi în 2022. La sfârşitul anului 2022, când am început, preţul unei tone de cacao era destul de mic, iar ciocolata veritabilă era accesibilă. Acum, preţul la tona de cacao a crescut de cinci ori şi în 2025 ajunge la 12.000 de dolari/tonă, iar acest lucru a generat multe scumpiri. Trebuie să ajustăm şi noi preţurile pentru a menţine calitatea“, a explicat el De obicei, acesta a adăugat că oamenii îşi fac un buget pentru sărbători sau aniversări, dar nu îl respectă întotdeauna. În vânzările directe din pieţe sau târguri, prioritatea este pentru alimentele de bază, iar dacă mai rămân bani, cumpără şi dulciuri sau prăjituri pentru acasă. „Este un pic mai complicat în perioada aceasta, având şi creşterea TVA-ului de anul trecut, de la 9% la 19% pentru produsele cu zahăr. Aceste lucruri influenţează piaţa în zona noastră, dar încercăm în acelaşi timp să păstrăm raportul între calitate şi preţ la un nivel accesibil“, a precizat Ciprian Hostiuc. Cu toate acestea, businessul a fost în creştere în 2024 faţă de 2023, însă nu au dublat cifra de afaceri, cum şi-au propus. Obiectivul este în continuare să se atingă acest prag şi iau în considerare o posibilă deschidere a unei locaţii în oraşul Suceava. Hostiuc a spus că au încercat să facă paşi mici şi calculaţi pentru a evita riscurile, deoarece pentru un business mic de familie, un pas greşit ar putea duce la faliment. Îşi propun să ajungă la o cifră de afaceri de aproximativ 1 milion de lei în acest an.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).