În 2021, Gabriel Ostrovan a încheiat socotelile cu viaţa în vânzări şi a ales să îşi urmeze pasiunea pentru bucătărie. Cu economiile sale şi banii de botez ai primului copil, a strâns un buget de 15.000 de euro şi a pus bazele unei afumători artizanale. Acum vrea să îşi extindă afacerea prin deschiderea unui fast food românesc. Pe termen lung, ţinta sa este dezvoltarea unei reţele de restaurante White Smoke prin franciză. „Bucătăria era o pasiune. Am lucrat toată viaţa în vânzări şi, în 2021, mi-am dat seama că pot face ceva pentru mine. Eram tot timpul omul din grupul de prieteni care stătea şi făcea grătarul, pentru a mă asigura că micii ies cum trebuie. Vânzările mi-au plăcut, dar simţeam nevoia să cresc puţin şi să îmi deschid propriul business. Şi uite aşa mi-am făcut o afumătoare. Acum, după trei ani, lucrăm cu producători locali şi încercăm să facem cea mai bună carne afumată din zona Moldovei“, a povestit Gabriel Ostrovan, fondator al White Smoke, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Penny. Numele brandului – White Smoke – se referă la ceea ce nu trebuie să iasă la capătul coşului de afumat. Când afumi carne, la capătul coşului trebuie să iasă întotdeauna un fum transparent, curat. Dacă nu obţii acest fum, carnea va avea urme de funingine, iar astfel nu va fi de calitate, a explicat Gabriel Ostrovan. La început, a afumat pentru prieteni, vecini şi cumetri, pentru a vedea ce părere au despre produsele sale şi feedback-ul a fost pozitiv. Apoi, şi-a făcut un plan detaliat de afaceri, bazat pe experienţa sa în vânzări, estimând ce resurse şi cifre ar trebui să atingă într-un anumit timp. În cei trei ani de activitate, s-a ţinut de aceste planuri şi le-a ajustat în funcţie de nevoi. Experienţa în vânzări i-a fost de mare ajutor, afirmă el, având în vedere că a lucrat la o mare fabrică de ţeavă de polietilenă din Suceava. „Aveam 10.000 de euro strânşi şi 5.000 de euro pe care i-am pus deoparte pentru botezul primului meu copil. Am luat toţi banii din casă şi am deschis un business cu 15.000 de euro. După aceea, am mai investit. Am închiriat un spaţiu, am montat afumătoarea şi am început să produc. Nu era deloc simplu să afumi carne. Am ars multă carne, am lăsat crudă multă carne, am făcut greşeli. Dar am avut ambiţia să continui. Perseverenţa şi continuitatea în antreprenoriat sunt importante“, a spus Gabriel Ostrovan. Când începi un business, antreprenorul crede că nu e suficient doar să ai o idee şi să spui „asta e direcţia mea“. Pe parcurs, îţi dai seama că trebuie să fii flexibil, să înţelegi ce vrea piaţa şi să ai oameni care te susţin, care împărtăşesc aceleaşi valori de a dezvolta un produs românesc şi de a investi în ţară. Comunitatea locală este importantă, mai ales când eşti un mic producător. „De multe ori, începem să ne gândim la o piaţă mare, dar cea mai bună piaţă este chiar cea din jurul tău. Trebuie să cunoşti această piaţă şi să foloseşti avantajele pentru a atrage clienţi. Am învăţat asta mai târziu, crezând că un produs bun se va vinde de la sine, dar am realizat că marketingul şi social media sunt necesare pentru a ajunge la oameni“, a subliniat el. Acum, White Smoke are opt feluri de produse din carne de porc şi două din carne de vită. Ostrovan a menţionat că a preferat să se concentreze pe un număr redus de produse, deoarece, din experienţa sa în vânzări, multe firme care încercau să facă de toate ajungeau să piardă timp şi resurse. „Noi suntem nişa aceea micuţă pe care o caută lumea pentru amintirea din copilărie, când carnea avea cu adevărat gust de fum şi nu avea alte condimente în ea.“ Consumatorii îşi doresc să le oferi încredere în produsul tău, să le arăţi de unde provine materia primă, ce condimente şi lemn foloseşti şi să le explici ce vrei să faci pe viitor, a mai spus el. Acum, printre produsele vedetă se numără coastele de vită, dar cel mai căutat produs este pieptul de porc. White Smoke procesează 20 tone de carne pe an şi încă nu are probleme cu materia primă – carnea de porc, fiindcă au mai mulţi antreprenori locali cu abatoare, atât în Botoşani, cât şi în Suceava, precum Avastar, unul dintre cele mai mari abatoare din ţară. „Carnea noastră românească este prezentă, dar din 2021 şi până acum, preţurile la anumite tipuri de piese tranşate de porc au crescut şi cu 60%. Dar când cumpărai în muşchiuleţ Montană cu 27 lei în 2021, acum îl ei cu 37 lei, e diferenţă.“ Compania vinde produsele în piaţă volantă din Suceava, în fiecare sâmbătă, dar are şi propriul magazin de desfacere în oraş. Antreprenorul plănuieşte să deschidă un fast-food românesc, unde clienţii să poată lua rapid produse „to go“ sau să cumpere carne afumată din vitrină. Conceptul va fi „fast out – cook slow“, adică servire rapidă şi gătire lentă. Astfel, produsele vor fi gătite timp de 3-5 ore, dar vor putea fi servite în 5 minute. Locaţia din Suceava ar urma să fie deschisă până pe 10 martie. „Clientul nostru ideal, clientul pe care ni-l dorim în locaţiile viitoare pe care le deschidem, sunt familiile cu copii şi vom include spaţii de joacă pentru copii. Vom avea un fast-food tradiţional. Cred că vom fi singurul fast-food tradiţional din România, pentru că acum toată lumea urmăreşte branduri precum Friday’s sau McDonald’s“, a menţionat el. Noua locaţie va avea 150 mp interior şi 1.700 mp exterior, unde va amenaja şi o terasă pentru a servi produsele. Antreprenorul vrea să se extindă şi prin francize, iar prima discuţie serioasă este în Rădăuţi cu doi antreprenori locali cu experienţă în domeniul cărnii. De când a început discuţiile de francizare, Ostrovan a discutat cu 30 de persoane, dintre care doar cu cinci discuţiile au fost serioase şi a ales să înceapă în Rădăuţi. „Planul nostru include un fast-food tradiţional, cu preparate simple şi autentice, cum ar fi coaste afumate, muşchiuleţ gătit corect şi cartofi la cuptor cu brânză sărată şi murături, plus un galantar cu produse afumate reci. Nu vom oferi mai mult de 6-7 preparate calde“, a explicat el. Ostrovan consideră că extinderea şi francizarea nu sunt paşi prea mari acum. A urmat cursuri care l-au costat 28.000 de euro şi spune că tinerii de 25-30 de ani au mai mult curaj să deschidă afaceri noi, iar el, la 40 de ani, a înţeles ce înseamnă antreprenoriatul, a trecut prin momente grele şi crede că drumul actual este cel potrivit, mai ales că „suntem exact ce trebuie pentru un buget mediu din România“. El spune că, în America, afaceri de acest tip sunt foarte răspândite, dar în România nu prea există restaurante care să ofere exclusiv carne afumată şi credă că, în Suceava, p să aducă un plus de valoare zonei. Deşi tradiţia afumatului cărnii în gospodării este încă prezentă în multe locuri, tot mai mulţi oameni nu mai au afumătoarele de altădată, iar astfel poate câştiga public Gabriel Ostrovan speră că va ajunge la 1 milion de euro anul viitor, fiindcă anul trecut a terminat cu o cifră de afaceri de 300.000 euro, iar anul acesta, prin deschiderea noii locaţii, va ajunge la 700.000 euro
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).