*Sunt adeptul experienței financiare, pentru că educația nu ne ajută, dacă nu o punem în practică
Susțin educația financiară, dar, mai mult decât atât, sunt adeptul experienței financiare, pentru că educația de una singură nu ne ajută cu mai nimic, dacă nu o punem în practică, a spus Mihai PURCĂREA, Director General BRD Asset Management, la FORUMUL PIETEI DE CAPITAL 2024, organizat de Financial Intelligence, pe 11 septembrie.
Domnia sa a spus: “Este cum vedem la televizor că trebuie să evităm excesul de sare, zahăr și grăsimi, dar, nu facem nimic cu informația.
La fel și în zona financiară, avem nevoie de experiență. Cei care au intrat pentru prima oară în fonduri de titluri de stat și au rămas în perioada aceasta de volatilitate sunt cei care capătă experiență. O bună parte din acești clienți care au făcut pași timizi, mai întâi spre fondurile monetare sau titluri de stat, ușor-ușor s-au dus pe piramidă în sus, spre fondurile diversificate și de acțiuni. S-a văzut foarte mult lucrul acesta, în ultima perioadă.
Și listările din ultimii ani, nu numai Hidroelectrica, ci și celelalte, au ajutat, pentru că au pus reflectorul pe produsele acestea.
Mai este ceva foarte important care a ajutat (n.n. la creșterea numărului de investitori în fonduri de acțiuni), și anume întoarcerea inflației. Și de ce spun asta? Există concepția că fondurile de titluri de stat sau titlurile de stat sunt fără risc. Corect, dacă privim nominal. Dacă privim real, toate sunt investiții variabile. La un depozit bancar cu dobândă 5%, dacă privesc real, mai am o componentă – inflația – care nu știu cât va fi peste un an. Eu fac depozitul acum, peste un an nu știu ce randament real voi avea. Până la urmă, toate investițiile sunt variabile, toate sunt riscante din perspectivă reală și 2022 și 2023 au arătat puternic lucrul acesta, pentru că inflația a fost 16%.
Ne aducem aminte că, în 2021, se plasau banii cu 3-4% în lei, 1-2% în euro, erau bănci care dădeau și 0 la euro, și am avut inflație de 16% la lei și aproape 10% la euro. Asta i-a făcut pe mulți să realizeze zică că au o problemă.
Astfel, dacă ne uităm un pic ca la carte, fondurile de venit fix ar fi investiții pe termen scurt mai de grabă, și, din perspectivă reală, de multe ori, sunt mai riscante decât investițiile într-o companie, într-o acțiune.”
Domnia sa a mai mentionat ca trebuie evaluat riscul în funcție de orizontul de timp: „Dacă investesc pe un an de zile, o acțiune e mai riscantă sau investiția într-un portofoliu de acțiuni. Pe de altă parte, dacă privesc pe un orizont mai lung de timp, 10 -15 ani, acțiunile sunt mai puțin riscante decât depozitele bancare în termeni reali. Depozitele bancare sunt mâncate de inflație, pe când o companie, pe termen lung, de obicei, dă inflația mai departe sau intră în faliment, dacă nu poate să facă asta și atunci iese din coș, dacă investesc într-un coș diversificat.
Faptul acesta a fost un catalizator destul de puternic pentru investitori să spună că e timpul să facă și altceva cu banii lor, nu să stea doar în depozite, doar în titluri, doar în fonduri de titluri de stat. Având și experiența anterioară, au făcut acest pas într-un fond de investiții de acțiuni și avantajul este faptul că este o modalitate extrem de simplă de a investi. Sunt clienți care se duc către ringul bursei și își gestionează singuri investițiile, dar sunt clienți care preferă simplitate, nu vor să aibă pe cap și urmărirea acțiunilor și, atunci, vin către noi și capătă experiență în continuare.”
Din ce în ce mai mult, clienții vor simplitate și vor soluții la o problemă simplă, potrivit domnului Purcărea: „Problema simplă este că vor să economisească pentru un scop. Nimeni nu economisește de dragul economisirii, ci avem niște scopuri în spate: vrem să devenim independenți financiar, vrem să avem niște bani pentru perioada pensionării, vrem să punem deoparte pentru copii.
Problema este cum investesc bani. Și, într-adevăr, sunt produse care pot să rezolve foarte specific problema aceasta. Problema investirii pe un anumit orizont de timp a fost rezolvată demult și chiar în anul 1990 s-a luat și un premiu Nobel pentru asta. Este foarte clar cum trebuie să investești pentru o anumită perioadă de timp, care este alocarea, cât în acțiuni, cât în obligațiuni și nu trebuie să reinventăm roata. Am adus genul acesta de produse care sunt destul de populare în America, cu durată predefinită. E foarte simplu: dacă știu pentru ce an vreau să investesc, să spunem 2035, caut produsul care are maturitatea 2035 și știu că este gestionat profesionist, matematic pentru orizontul acela de timp. Nu este neapărat corect să punem clienții să aleagă ei (ce alocări sunt potrivite pentru un anumit orizont de timp).
Noi în produsele Orizont, unde avem două maturități, 2035 și 2045, am și văzut printre cele mai mari intrări de clienți noi. Clienții chiar le găsesc potrivite și este o modalitate extrem de simplă de a investi.”
Legat de comportamentul clientului, domnia sa a spus: „De obicei, când investești într-un produs financiar, partea cea mai problematică este partea comportamentală, adică ce faci în momentul în care cade piața, de obicei te sperii și vinzi. Iarăși, când piața crește foarte mult, de obicei te uiți că au fost randamente mari în trecut, și te gândești să investești acum ca să beneficiezi de randamentele acestea. De cele mai multe ori este o modalitate destul de nepotrivită de investi, cumperi scump și vinzi ieftin. Când legi investiția de un anumit obiectiv și orizont de timp, nu mai tranzacționezi des, , ci vezi plasamentul pur și simplu ca pe o modalitate de investiție pe termen lung și atunci, în marea majoritate a cazurilor, clientul, în final, are un randament mult mai bun, pentru că nu mai are acest comportament de intrare-ieșire pe care îl observăm de multe ori în produsele normale.”
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (financialintelligence.ro).