Toate datele arată că România este şi va fi în următorii ani un pol de outsourcing, chiar şi companiile mari care au aici diviziile fac un fel de outsourcing în interiorul lor ca şi prezenţă globală, a spus Andrei Dănilă, CEO, Code932, în cadrul Conferinţei ZF Digital ă24.
„Cred că toate datele ne arată că România este şi cred că va fi în următorii ani un pol de outsourcing, chiar şi companiile mari care au aici diviziile fac un fel de outsourcing în interiorul lor ca şi prezenţă globală. Acest lucru înseamnă că toate trendurile sunt date de către clienţi, de decizii luate în afara României. Ce văd ca schimbare, eu cred că s-au suprapus două furtuni. Nu văd AI-ul ca fiind acum un factor care să afecteze foarte mult industria din România”, a spus Andrei Dănilă.
Ce a mai spus Andrei Dănilă, CEO, Code932:
Code932 este o companie românească de software development care are aproape 20 de ani de când există. Sediul central este în Iaşi. Odată cu pandemia care a împins IT-ul foarte mult, suntem o companie multinaţională cu birouri în general de producţie şi care are foarte multă experienţă pe partea de coordonare a proiectelor start to finish, adică acest outsourcing pe care noi îl practicăm ne face un partener al clienţilor, noi devenind departamentul lor de IT.
Lăsând la o parte cele câteva companii mai mari care dezvoltă aici diverse proiecte şi dacă ne uităm la AI apar două cuvinte în aproape toate discursurile „testăm” şi toate tehnologiile de AI se numesc într-un fel sau altul copiloţi, agenţi sau asistenţi, ceea ce înseamnă că aici se va dezvolta în continuare sfotware la comandă în următorii ani pentru că este foarte gra tranziţia pentru a genera proiecte şi produse interne. Se dezvoltă acest lucru, se creează econsistemul, dar va lua ceva timp pentru că avem 20-30 de ani de făcut outsourcing.
Cred că o mare parte a efectului pe care îl vedem acum în industria de IT din România o reprezintă criza şi impactul crizei asupra investiţiilor pe plan mondial sau cel puţin în zonele de unde proiectele cele mai multe vin în România. Adică ţările dezvoltate, UK, Germania, SUA. Acolo a fost o scădere foarte mare a investiţiilor. Înainte de acest lucru, foarte multe investiţii, noi fiind o companie care este în parteneriat şi cu fonduri de investiţii. Îi ajutăm să auditeze înainte ca ei să pună banii. Ştim că înainte, IT-ul şi creşterea în IT era unul din motivele şi din elementele de pe business plan. Mergem în România şi mărim echipa cu 100 de oameni, ceea ce înseamna o linie care genera mult cost în planul de business. Au început să se taie liniile din planurile de business care nu dădeau rezultate şi acela a fost efectul care în România a dus la o scădere a cerinţei.
Anul acesta a fost unul de dezvoltare mare. A fost 2022 rachetă pentru toate companiile de IT, 2023 a venit cu o luptă de supravieţuire şi a forţat antreprenorii să ia decizii strategice. Perioadele grele sunt importante pentru că te scot din confor , începi să gândeşti, să faci parteneriate noi. Anul 2024 a însemnat o schimbare foarte mare, pentru că tot ce am planificat în 2023, în 2024 am aplicat. Suntem parte din programe de creştere la nivel internaţional
AI-ul ca şi tehnologie în momentul de faţă este unul dintre principalii consumatori de energie. Dacă ne uităm la declaraţiile furnizorilor de AI, sumele pe care le vehiculează că ar fi costul tehnologiei în fiecare zi sunt incredibile. Nu am mai văzut în tehnologie, nici creşterea cloud-ului nu costa atât. Instrumentele care au la bază AI, pe care le vedem prin piaţă, au un cost de licenţă foarte mare faţă de un cont de e-mail, care indiferent cărui furnizor te adresezi este 3-5 euro pe lună.
Un cost de licenţă pentru instrumente de AI pentru un angajat ajunge uşor la 150 de dolari pe lună. Atunci mi se pare extraordinar de scumpă tenhologia momentan. Costul tehnologiei AI încă este un mister. Noi pentru clienţii noştri am dezvoltat un framework care permite testarea înainte de a decide dacă vrea sau nu să înlocuiască sau să optimizeze un proces în companie folosind AI, rulăm teste pe toate modelele cunoscute de AI cu scenarii reale luate din istoricul lor şi apoi le oferim clienţilor raport.
În 2023 pariul a fost de a trece spre a livra rezultate, nu doar resurse. Ne-a fost de mare ajutor experienţa din proiectele unde am lucrat alături de alte businessuri, factori de decizie, unde a trebuit să obţinem rezultate de business. Noi ce am făcut şi vom continua să facem este creşterea echipei interne, de business, de analişti, care înţeleg şi traduc fiecare proiect.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).