Daniel Purdilă, director de vânzări CheckPoint Software Technologies România: Soluţiile de securitate presupun un ansamblu de factori, întrucât acestea nu se limitează doar la hardware şi software. Alături de tehnologie, observăm că joacă un rol foarte important şi angajaţii – utilizatorii IT şi administratorii IT&C, mentalitatea lor -inclusiv nivelul de educaţie cybersecurity, dar şi procesele interne ale companiilor.
♦ Avansul tehnologiei AI duce şi la creşterea numărul de atacuri cibernetice ♦ Printre clienţii CheckPoint din România se numără cu precădere companii din industriile financiar-bancară, energie şi utilităţi, producţie şi sectorul public. ♦ „Rata atacurilor cibernetice creşte rapid şi ne aşteptăm ca tendinţa să continue. Principala provocare cu care se confruntă companiile este să recunoască faptul că aceste atacuri sunt incredibil de sofisticate şi că necesită o abordare a securităţii pe mai multe direcţii, aplicand principiul <<prevention-first>>, dar şi să investească în consecinţă pentru a acoperi riscurile.”
Companiile din România care aleg să îşi protejeze businessul de ameninţările cibernetice încep să se orienteze către soluţii de securitate IT avansate, însă adopţia nu este accelerată fiindcă majoritatea firmelor încă investesc în astfel de soluţii abia după ce au fost atacate şi au avut pierderi de date sau de imagine, susţin reprezentanţii locali ai CheckPoint Software Technologies – producătorul de origine israeliană care inventat soluţia de securitate de tip firewall pe care o ştim astăzi.
„Am observat un trend pozitiv: companiile din piaţă încep să se orienteze către soluţii de securitate avansate. Cererea pentru soluţii de securitate urmează direcţiile generale ale transformării digitale: activitate în afara perimetrului de protecţie a reţelei tradiţionale, consumul crescut al aplicaţiilor furnizate ca servicii în cloud şi centrul de date hibrid, care înglobează resurse locale şi în cloud. Aceste noi provocări apar nu doar în zona vizibilităţii şi protecţiei ariilor nou expuse, dar şi în zonele învecinate legate de conformitatea cu diferite prevederi privind protecţia şi circulaţia informaţiei“, a declarat pentru ZF Daniel Purdilă, director de vânzări pentru România în cadrul CheckPoint Software Technologies – furnizor de produse software pentru securitate IT cu o vechime de peste 30 de ani pe piaţa globală. El a adăugat însă că zona de securitate cibernetică nu este văzută încă ca o parte integrantă a businessului.
„Observăm că dimensiunea securităţii informatice nu este concepută ca o parte integrantă a activităţii şi a proceselor de business, ci este tratată ulterior şi disparat. Piaţa locală manifestă o reactivitate din acest punct de vedere, majoritatea investesc abia după ce au fost atacate sau au suferit pierderi de date/imagine.“
Odată cu dezvoltarea accelerată a tehnologiei de inteligenţă artificială, se observă schimbări majore şi pe zona de securitate IT, pentru că deşi AI-ul poate ajuta companiile la automatizarea diferitelor procese de business şi la sporirea productivităţii, acesta poate declanşa şi un atac cibernetic, în condiţiile în care atacatorii se folosesc acum şi de inteligenţa artificială, nu doar de resursa umană.
„Astăzi atacatorii derulează un atac cibernetic nu doar folosind resursa umană, ci se folosesc puternic de AI (Inteligenţa Artificială). AI-ul e folosit ca o armă eficientă pentru a proba şi a ocoli sistemele de securitate ale victimei, într-un timp foarte scurt. Astfel de instrumente, dacă sunt folosite eficient si coordonat, devin riscuri semnificative pentru companii, dar şi pentru societate. Am văzut în ultimii trei ani actori statali implicaţi cu succes în atacuri de acest gen pe zona de infrastructură critică din România – în sistemul medical, cel energetic, de curierat si transport“, a punctat Daniel Purdilă.
La nivel global, numărul atacurilor cibernetice a crescut exponenţial în ultimii cinci ani, atât din punct de vedere cantitativ, cât şi calitativ, gradul de sofisticare fiind mai mare. Potrivit studiilor realizate de CheckPoint, în 2023 s-au înregistrat în medie 1.200 de atacuri săptămânale asupra organizaţiilor. „Complexitatea atacurilor a evoluat semnificativ, fiind implementate tehnologii extrem de sofisticate ce au ca rezultat un succes mai mare în a exploata breşele de securitate. Costul mediu, la nivel global, generat de un <<data breach>> este de 4,88 de milioane de dolari, creşterea anuală fiind de 10%“, a precizat el.
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).