Comerţul cu amănuntul, principala ramură economică şi care a ţinut creşterea economică din 2024 la peste zero, a crescut cu 4% în ianuarie 2025, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Cu toate acestea, consumul este în frânare, remarcă Ciprian Dascălu, economistul-şef al BCR, a doua cea mai mare bancă din România. Este de aşteptat, cred economiştii BCR, ca avansul vânzărilor cu amănuntul să scadă la jumătate în 2025 faţă de 2024.
„Ne aşteptăm la o decelerare a creşterii vânzărilor cu amănuntul la +4,5% în 2025 faţă de +8,6% în 2024. Balanţa riscurilor este înclinată în jos din cauza consolidării fiscale în curs şi a incertitudinii politice din prima jumătate a anului. Rezervele de economii ale gospodăriilor ar trebui să amortizeze parţial efectele politicilor fiscale şi de venituri mai stricte“, spune Dascălu.
Consumul este principala ramură a oricărei economii (pe partea de utilizare) şi este scopul final al oricărei activităţi economice. Ca pondere în PIB, consumul privat din România înseamnă 60%. Cu construcţii în scădere, o industrie în recesiune practică de şase ani şi IT-ul în stagnare, vânzările de bunuri şi servicii au ţinut economia cu capul la suprafaţă în 2024.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels
Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).