13.7 C
București
vineri, octombrie 4, 2024

Banking & Servicii financiare – CEO Strategy, un proiect Ziarul Financiar şi ING Bank. Corneliu Bodea, CEO al Adrem:… – Sinteza

3 min read (textul complet), articol clasificat de Robotul Minerva ca: Profilare

Creați-vă propriul

dashboard de știri

informația - cheie, 24/7

100+

FLUXURI

Free

Parcurgi informația mai rapid!

Acoperi top 100 surse externe!

Publicat de

Articole din aceeași sursa

- Advertisement -cresterea vanzarilor

Sumarizare automata

♦ Până în 2030, exclusiv în acest sector al transportului şi distribuţiei de energie electrică sunt necesare investiţii de aproximativ 10 mld.

euro în fiecare an ♦ Anul acesta va fi un profit din două cifre, este cel mai bun profit înregistrat de companie în istorie şi sunt optimist inclusiv pentru anii următori, susţine Corneliu Bodea.

euro anul viitor, proiectul principal fiind unul de digitalizare a companiei, a spus Corneliu Bodea, CEO al Adrem, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank.

Până în 2030, exclusiv în acest sector al transportului şi distribuţiei de energie electrică sunt necesare investiţii de aproximativ 10 mld. euro, ceea ce înseamnă că dacă luăm perioada rămasă de şapte ani, ar fi o investiţie de 1,5 mld. euro în fiecare an Anul acesta va fi un profit din două cifre, este cel mai bun profit înregistrat de companie în istorie şi sunt optimist inclusiv pentru anii următori, susţine Corneliu Bodea.

Adrem, companie care acti­vează în sectorul trans­por­tu­lui şi distribuţiei de ener­gie electrică, plănuieşte in­ves­tiţii de până la 1,5 mil. euro anul viitor, proiectul principal fiind unul de digitalizare a companiei, a spus Corneliu Bodea, CEO al Adrem, în cadrul emisiunii CEO Strategy, un proiect realizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu ING Bank.

„Noi avem un program destul de ambiţios de investiţii. Numai anul viitor suma pe care o vom investi se ridică undeva la 1,5 mil. euro. Proiectul principal este unul de digitalizare a companiei. Avem un anumit nivel de digitalizare şi vrem să-l creştem. Un exemplu este legat de electricienii noştri care lucrează în teren. Marea lor majoritate lucrează cu sisteme informatice, primesc toate comenzile de lucru pe interfeţe şi realizează lucrările, iar raportarea o fac prin acest sistem. Vrem să modernizăm acest sistem şi să-l extindem la toţi angajaţii noştri. Acum peste 60% folosesc acest sistem. Vrem să modernizăm sistemul, inclusiv terminalele. De asemenea, investim şi în utilaje, macarale, platforme de lucru la înălţime, diverse utilaje care ne sunt necesare pentru desfăşurarea lucrărilor. Majoritatea banilor vor fi din fonduri proprii“, susţine Corneliu Bodea.

Importanţa finanţărilor în sectorul trasportului şi distribuţiei de energie este semnificativă, mai ales că necesarul de investiţii este de aproximativ 10 mld. euro până în 2030, după cum a explicat Corneliu Bodea.

„Eu cred că până în 2030, exclusiv în acest sector al transportului şi distribuţiei de energie electrică, sunt necesare aproximativ 10 mld. euro investiţie. Asta dacă este să luăm perioada aceasta care a rămas de şapte ani, înseamnă o investiţie de 1,5 mld. euro în fiecare an. Până acum în sectorul trans­por­tu­lui şi distribuţiei de energie electrică se in­vestea aceeaşi sumă, dar în lei, adică de cinci ori mai puţin. Noi trebuie să creştem inten­sitatea investiţiilor în acest sector exclusiv cam de cinci ori în anii care urmează.“

În ciuda faptului că România are anumite lacune, care sunt chiar în zona de transport şi distribuţie de energie, unde trebuie făcute investiţii majore pentru modernizarea sistemului de distribuţie mai ales, dar şi transport pentru a-l face permisibil pentru proiecte regenerabile şi proiecte în domeniul generării de energie curată, s-au făcut totuşi paşi importanţi, a mai adăugat şeful Adrem.

„Deşi este o grămadă de critică, din punctul de vedere al autorizărilor necesare pentru instalarea de parcuri fotovoltaice sau eoliene, România este pe unul din locurile cele mai bune în Uniunea Europeană. Rămâne problema recordării la reţele care este o problemă delicată tocmai din cazua lipsei de investiţii în acest sector al transportului şi distribuţiei de energie. Un exemplu este chiar ceea ce se întâmplă cu prosumatorii“, explică Corneliu Bodea.

Pe de altă parte, au fost soluţii de finanţare extrem de avantajoase care au ajutat această revoluţie, a mai adăugat şeful Adrem. „Noi ne apropiem în acest an să avem la prosumatori exclusiv, la micii pro­du­cători din fotovoltaice, o capacitate instalată de peste 1,5 GW, ceea ce este uriaş. Aceste sisteme, aceşti 1,5 GW depăşesc 1 mld. euro investiţie realizată într-un an şi jumătate, doi ani. Şi deschiderea românilor pentru astfel de soluţii este mare. Românii sunt recu­nos­cuţi ca fiind un popor deschis la tehnologie. Este adevărat că şi criza preţurilor la energie de anul trecut a încurajat pe foarte mulţi să investească pentru a se feri de şocurile acestea de preţ. Deci, eu cred că România, dacă va deveni mai coerentă în ceea ce înseamnă planurile de investiţii şi va acorda o atenţie mai mare zonei acesteia de transport şi distribuţie a energiei.“

Din perspectiva finanţărilor, Corneliu Bodea a explicat că pe lângă capitalul pro­priu şi finanţările bancare, compania lucrează cu CVI Trust, un fond polonez de pe piaţa de capital din Polonia. Deşi este o experienţă foarte bună, fondul fiind flexibil, din cauza inflaţiei şi a modificărilor dobân­zilor, nu prea mai există o diferenţă aşa de mare faţă de ce se găseşte peste tot în piaţă.

„Încă lucrăm cu colegii noştri de la CVI, un fond polonez. Este o experienţă foarte bună, deşi este un instrument destul de scump. Acum cu inflaţia şi cu modificarea dobânzilor, inclusiv la băncile româneşti, mai ales când vorbim de lei unde cursul a rămas fix, iar dobânzile au crescut foarte mult, nu că s-a ieftinit finanţarea noastră, dar nu mai există o diferenţă aşa de mare faţă de ce găsim peste tot în piaţă. Fondul polonez cu care lucrăm este unul de împrumut, nu a intrat în acţionariatul nostru. Sunt flexibili şi avem o relaţie bună cu ei. Dar suntem finanţaţi şi de bănci. Avem o relaţie solidă cu bănci din România.“

În ceea ce priveşte anul 2023, CEO-ul Adrem susţine că a fost un an deosebit de bun, chiar cel mai bun din ultimii 10 ani.

„Pentru Adrem în mod special a fost un an deosebit de bun, cel mai bun din ultimii 10 ani. Este adevărat că este bun şi prin comparaţie pentru că anul trecut a fost un an dificil pentru toată industria energetică. Anul acesta anumite planuri care începuseră de mai mult timp s-au concretizat. În sectorul energetic în domeniul acesta în transportul şi distribuţiei de energie lucrurile s-au stabilizat. Există o grămadă de investiţii şi de aceea şi compania noastră termină un an foarte bun.“

În acelaşi timp, Corneliu Bodea a explicat că principalele provocări au fost în zona personalului şi în zona asigurării finanţărilor.

„Zona pesonalului este o provocare pentru toată lumea, nu numai pentru afacerea noastră pentru că mai ales în domeniul nostru există o lipsă acută de personal. Este foarte dificil să asiguri creşterea prin a angaja din ce în ce mai mulţi oameni. Greu de găsit şi atunci când îi găseşti trebuie pregătiţi pentru că nivelul de pregătire cu care îi luăm din facultăţi său personal cu studii medii este în lipsa şcolilor profesionale şi a şcolilor de meserii este foarte dificil de găsit personal deja format şi trebuie să o facem noi în interiorul companiei. O altă provocare este asigurarea finanţărilor. Businessul nostru a crescut foarte mult cu peste 30% în cursul acestui an. Atunci când creşti iei din ce în ce mai multe contracte şi trebuie să finanţezi aceste contracte, fie că este vorba de non-cash sau de cash pentru a asigura derularea contractelor.“

Deşi personalul este o provocare pentru toată lumea, nu doar pentru Adrem, Corneliu Bodea susţine că fluctuaţia personalului din cadrul companiei nu a fost prea mare, chiar mai mic decât la alţi competitori din piaţă.

„Noi avem un brand de angajator solid şi suntem mai puţin expuşi la fluctuaţia de personal. În schimb, am avut nevoie şi avem nevoie de a creşte numărul personalului. Suntem astăzi în toate companiile grupului aproximativ 1.600 de colegi şi atunci când creştem, există proiecte pentru care am avut nevoie de zeci poate chiar sute de oameni. Este foarte greu să găseşti personal. Desigur şi rata aceasta de fluctuaţie a început să crească. Dacă comparăm cu perioada de acum 10-15 ani este mult mai mare. Dacă în trecut aveam 2-3%, astăzi se apropie de două cifre şi sunt perioade când depăşeşte 10-12%.“

Pentru anul viitor, CEO-ul Adrem spune că va creşte numărul angajaţilor, iar această creştere se va duce undeva la 10% sau peste.

„În schimb, căutăm specialişti foarte bine pregătiţi pentru zone profund tehnice şi acest lucru deja îmi dă un stres pentru că este foarte greu să găseşti astfel de oameni şi am început deja să căutăm. Proabil că aici o să întâmpinăm cele mai mari dificultăţi, în a găsi specialişti deja consacraţi cu experienţă în câteva domenii tehnice de energie. Noi luăm şi foarte mulţi studenţi. De exemplu, departamentul nostru tehnic şi proiectare are tineri cu o medie de vârstă de 30 de ani. Pe majoritatea i-am luat din facutlăţi şi i-am pregătit în interiorul companiei. Deşi este o meserie unde găseşti puţine femei, în acest departament tehnic şi proiectare avem 55% femei. Este un lucru pe care nu l-am căutat, însă ne bucurăm să avem şi diversitate şi un personal tânăr.“

În ceea ce priveşte motivarea CEO-ului, Corneliu Bodea a explicat că de la înfiinţarea companiei acum 31 de ani, alături de fratele său, dorinţa a fost de a participa la modernizarea industriei româneşti, de la vremea respectivă.

„Era imediat după Revoluţie şi ne-am imaginat că industria, care rămăsese învechită şi din punct de vedere tehnologic şi managerial, că va intra într-o etapă de modernizare şi ne-am dorit să jucăm un rol aici. În realitate aşa cum astăzi cunoaştem industria veche, de atunci, a dispărut în mare parte. Poate acesta este şi motivul pentru care ne-am apropiat de industria energetică pentru că spre deosebire de alte industrii, metalurgică, textilă sau chimică, care au dispărut, industria energetică a rămas o lungă perioadă stabilă şi într-adevăr a intrat într-o perioadă de modernizare. Deci acest vis al nostru de a participa la modernizarea industriei româneşti s-a concretizat în final în a participa la modernizarea industriei energetice româneşti. Într-un fel acesta a fost scopul nostru de la început.“

Grupul Adrem este specializat în zona de proiecte la cheie, soluţii de eficienţă energetică. Adrem Invest este specializată în lucrări de dezvoltare, digitalizare şi mentenanţă a reţelelor electrice şi oferă servicii complete pentru reţelele de utilităţi, inclusiv administrarea grupurilor de măsură şi managementul contorizării inteligente. Adrem Engineering este axată pe digitalizarea infrastructurii energetice româneşti, fiind printre cele mai importante companii locale de automatizări industriale şi realizează de la lucrări complexe de antreprenoriat general la echipamente dezvoltate în cadrul Adrem. Adrem Link dezvoltă şi oferă soluţii de eficientizare şi consum inteligent punând în prim plan energia verde, dedicate ambelor segmente B2B şi B2C – soluţii la cheie pentru eficienţă energetică, sisteme fotovoltaice, management energetic pentru oraşe inteligente şi soluţii de iluminat inteligent. De asemenea, Adrem Link realizează citirea contoarelor electrice şi deserveşte 1,4 milioane de abonaţi din regiunea Oltenia.

Mai sus regasiți o reprezentare vizuală a conținutului articolului, o clasificare automată și un sumar al acestuia! Preluarea informațiilor urmăreste promovarea și facilitarea accesului la informație, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală, conform cu termenii și condițiile sursei (www.zf.ro).

Accesați aici articolul integral !

Fluxuri de știri

Articole recomandate

- Advertisement -dezvoltare afacere

Ultimele articole

Alege-ți fluxurile de informații!

Gratis!

 + Promovează-ți compania și oferta sa!