Ce este?
Modelul de analiză este folosit pentru a ajuta la promovarea ideilor creative pentru îmbunătățirea produselor sau serviciilor existente sau pentru a crea noi inovații. Alternativele de acțiune sunt reprezentate de substituirea, combinarea, adaptarea, modificarea, plasarea, eliminarea și restabilirea de caracteristici și/sau funcționalități (SCAMPER).
Beneficii
Modelul poate ajuta echipele să genereze idei pentru noi instrumente, procese, servicii și multe altele, încurajându-le să se gândească la modalități prin care le pot îmbunătăți pe cele existente. Metoda încurajează creativitatea și le permite participanților să examineze fiecare idee și să determine modul în care întregul proces poate fi mai eficient, mai profitabil și mai plăcut. Participanții sunt, de asemenea, încurajați să propună soluții noi și inovatoare. Aceste sesiuni de brainstorming pot dezvălui zonele unde apar obstacole și blocaje în practicile curente și pot dezvolta soluții pentru combaterea acestor bariere.
Cum se utilizează?
Ca model de inovare și instrument de proces SCAMPER, acronimul original al modelului, poate fi folosit pentru a genera idei pentru îmbunătățirea ofertei sau proceselor de afaceri existente, sau pentru inovare de produse și servicii complet noi. Oricare ar fi scopul său, echipa de inovare ar trebui să facă brainstorming generând o listă cu cât mai multe răspunsuri la întrebările posibile. În cazul în care oricare dintre ele reprezintă o soluție fezabilă se va determina care pot fi utilizate fie pentru a rafina produsele sau serviciile existente, fie pentru a fabrica altele noi. Cele mai bune idei ar trebui apoi dezvoltate în continuare.
Pentru a utiliza corect strategia SCAMPER, echipa ar trebui să ia în considerare următoarele idei atunci când se gândește la cum să îmbunătățească produsele sau serviciile actuale sau să creeze altele noi.
- Substituirea – Decideți dacă există materiale sau resurse diferite care pot fi folosite ca înlocuitori în realizarea produsului, dacă produsul actual poate fi înlocuit complet cu altul, dacă există instrucțiuni de utilizare a produsului care pot fi schimbate, ce alte produse sau servicii ar putea fi folosite în locul celor oferite de organizație și care ar fi atitudinea consumatorilor față de produs.
- Combinarea – Stabiliți dacă produsul poate fi combinat cu un altul, ce resurse ar putea fi adăugate sau ar putea fi utilizate concomitent pentru a dezvolta o perspectivă diferită asupra produsului sau serviciului.
- Adaptarea – Decideți dacă produsul poate fi ajustat pentru a îndeplini o funcție diferită, dacă există alte produse sau servicii similare pe piață, ce s-ar întâmpla dacă produsul ar fi utilizat într-un alt domeniu sau cum produsul sau serviciile pot fi adaptate unei noi utilizări.
- Modificarea – Stabiliți dacă pot fi făcute modificări în ceea ce privește aspectul produselor actuale, dacă există caracteristici care ar putea fi adăugate pentru a îmbunătăți funcția produsului sau dacă există caracteristici care ar trebui să fie consolidate.
- Plasarea – Determinați dacă există alte industrii sau piețe unde produsul s-ar bucura de o acceptanță mai bună, dacă există alți clienți care ar fi interesați de produs, dacă acesta ar funcționa mai bine sau mai rău într-un context diferit.
- Eliminarea – Determinați ce caracteristici ale produselor sau serviciilor actuale pot fi eliminate sau scoase treptat, cum produsul poate fi mai eficient, mai ușor de transportat sau utilizat.
- Restabilirea – Luați în considerare ce s-ar întâmpla dacă organizația ar schimba rolurile membrilor din echipa de inovare, dacă atributele produsului ar putea fi schimbate sau dacă echipa ar încerca o strategie complet opusă de cea actuală atunci când se dezvoltă un produs sau serviciu.
Instrumente complementare
SCAMPER este de obicei considerat a fi un instrument independent care sprijină inovarea, dezvoltarea și planificarea produselor. Pentru a genera idei este recomandat să colectați ideile echipei folosind tehnici de brainstorming sau un software special.
În cele ce urmează veți putea aplica acest instrument pe specificul propriei companii. După salvarea rezultatului (intermediar sau final), acesta va fi trimis pe email persoanei care a completat, iar pentru utilizatorii logați acesta poate fi accesat într-un dashboard propriu, unde formularul poate fi ajustat și îmbunătățit in permanență.
Utilizați instrumentul
Intrati in cont pentru a accesa continutul acestui instrument de management.
Daca nu aveti un cont, puteti crea rapid unul GRATUIT!